Kryddkakor

Jag tycker allt att jag är klar med romananalysen nu. Har säkert missuppfattat hela uppgiften, men skit samma, nu orkar jag inte mer...

Jag passade på och bakade lite nyss. Jag gjorde "kryddkakor". Det luktar så sjukt gott i hela huset när man är klar :P. Det luktar jul =). mysigt!!

Dock blev inte kakorna riktigt som jag hade tänkt mig, men goda i alla fall :).

Här är receptet om någon vill ha:

75 g rumstempererat smör
30 30 g socker
2 2 msk mörk sirap
1 1 st ägg
2 2 dl grahamsmjöl
1 1 dl vetemjöl
1.5 1.5 tsk bakpulver
1 1 tsk malen ingefära
0.5 0.5 tsk malen muskotnöt
0.5 0.5 tsk malen kanel
0.5 0.5 tsk malen nejlika
0.5 0.5 tsk malen kryddpeppar
1 1 dl strösocker till dekoration

1. Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, socker och sirap poröst med degkrokar. Vispa ner ägget. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor och rör ner i smeten. Arbeta ihop till en deg.

2. Rulla degen till ca 20 stycken runda kulor och platta till dem lite. Doppa ena sidan i strösocker och lägg kulorna ganska glest på bakplåtsklädda plåtar.

3. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter, eller tills de är gyllenbruna och torra. (Det gör inget om de är lite sega i mitten) Låt svalna på galler.

Såhär blev dem..






Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Spara mitt namn

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Din blogg:

Kommentar:

Trackback